In Het Parool: ‘Als Amsterdam weer gay capital wil zijn, moet ze homoseks omarmen’

ParoolHet is hartstikke aantrekkelijk om een homostad te zijn. Pardon, hier is marketing-Engels op zijn plaats: om een gay ­capital te zijn. Iedereen weet natuurlijk dat homo’s veel geld te besteden hebben en dol zijn op cultuur, lekker eten en luxehotels. Bovendien zijn ­homo’s gezellig: extravert, in voor een gebbetje, fijn om mee te dansen.

Als klap op de vuurpijl zijn homo’s tegenwoordig imagotechnisch ‘de bom’. Met homo’s kun je laten zien dat je vooruitstrevend bent, geëmancipeerd en politiek beschaafd. Er is alleen één klein probleempje. Homoseksuelen, het woord zegt het al, hebben seks.

Sex sells, weet iedereen, maar dat klopt niet helemaal. Daadwerkelijke seks in reclames is ongewenst. Het gaat om de suggestie van seks, en dan alleen de suggestie van seks onder knappe mensen. Die mogen best homo zijn, zolang ze maar heteroseksuele seks suggereren. Seks ­tussen homo’s, dat vindt men maar goor.

Verder lezen kan op de website van Het Parool.


In the media Publicatiedatum: December 28, 2016