Hoe gasten seks met gasten hebben zonder gay te zijn

Voordat homoseksualiteit een identiteit werd, werd er meer aan homoseks gedaan. Ik weet niet of het kwantitatief klopt, maar ik ben volkomen geïntrigeerd door deze uitspraak van Gert Hekma, een van de eerste docenten Homostudies in Nederland en recentelijk gepensioneerd. Het idee is dat er vroeger vrijer seksuele handelingen werden verricht door mensen van hetzelfde geslacht, omdat er niet zo’n hele identiteit aan vast hing. Met de groeiende maatschappelijke acceptatie kwam ook een heldere afbakening van homoseksualiteit.

Hokjes geven houvast, maar ook grenzen. Interessant in dat kader is de documentaire Een man weet niet wat hij mist waarin gold star homo Tim den Besten verkent of hij ook seks kan hebben met een meisje. Wat betekent dat voor zijn identiteit als homo? Andersom: heterojongens zouden volgens Hekma’s hypothese nu minder snel homoseksuele handelingen met elkaar verrichten, omdat dan ook verwacht wordt dat je – bij wijze van spreken – het Songfestival leuk vindt. Bovendien waren er vroeger veel meer plekken waar jongens en mannen langdurig onder elkaar waren, denk aan kostscholen en het leger, wat onderlinge seks vergemakkelijkte.

Bij Amerikaanse studentenverenigingen bestaat iets wat de elephant walk wordt genoemd. Als onderdeel van de ontgroening moeten volledig ontklede feuten de duim van hun ene hand in hun mond steken en de vingers van hun andere in de anus van de feut voor hen. Zo ontstaat een keten die wat weg heeft van olifanten. Dit is helemaal niet gay, sterker nog, het versterkt de heteroseksualiteit en kameraadschap van deze jongemannen. Althans, dat is het argument van de Amerikaanse genderonderzoeker Jane Ward, die een boek schreef over seksuele handelingen tussen witte heteromannen. Not Gay: Sex between Straight White Men heet het.

Deze mannen vinden hun verrichtingen niet homo en niet seksueel. Ze plakken er termen op als ‘experiment’, ‘ongelukje’, ‘vriendschap’ of ‘spel’ waarmee ze angstvallig willen benadrukken dat de daden iets anders zijn dan seks. Ward is het daar niet mee eens: het is wel degelijk seksueel. Ze betoogt dat die ontgroening een vorm van fetisj is, waarmee mannen toegang krijgen tot homoseksuele praktijken, zonder het stigma van de homoseksuele identiteit. Dat gebeurt niet alleen in studentenhuizen. Door de geschiedenis heen zijn er vele plekken geweest waar heteromannen seks met andere mannen zochten: saloons, chauffeurscafés en openbare wc’s bijvoorbeeld.

Ward beschrijft hoe mannen die met hun vingers in elkaars anussen zitten, dat doen om homoseksualiteit af te wijzen: je kunt tegelijkertijd homoseks hebben én het bespotten. Ze plaatsen zichzelf in situaties waarin ze intiem lichamelijk contact met andere mannen kunnen hebben, terwijl ze nadrukkelijk hun heteroseksualiteit verkondigen. Dat wordt heel duidelijk in een deelstudie naar Craigslist. Daar zoeken heteromannen contact met andere ‘str8 dudes’Ward constateert dat die ontmoetingen gepaard gaan met homofobe uitwisselingen en veel gedoe over bier en wijven neuken. Wel de seks, niet het zelfbeeld.

Homoseksualiteit als identiteit behelst meer dan alleen een homoseksuele begeerte. Op dezelfde manier draait heteroseksualiteit niet alleen om een verlangen naar het andere geslacht. Met een heteroseksuele identiteit komt ook een lifestyle (ik denk direct aan gourmetten en de Gamma) en zelfs een hele cultuur, niet geheel onbelangrijk: de dominante cultuur. Heteroseksualiteit is vooral, zo stelt Ward, een verbintenis met heteronormativiteit: een verlangen seksueel ‘niet-gemarkeerd’ te zijn – de ‘natuurlijke’ norm. Op die manier is het volkomen logisch dat je als man hetero kunt zijn terwijl je graag aan piemels zuigt of anaal genomen wordt.

Deze column verscheen eerder op Brainwash

CC beeld: I love art.