‘Wet-ass pussy’ is wat je ervan maakt

Beter neem je een emmer en een dweil mee, want dit poesje is kleddernat. Cardi B en Megan Thee Stallion hebben duidelijk plezier in hun hit ‘WAP’, een verkorting van de wet-ass pussy die zij bejubelen. Het nummer doet veel stof opwaaien – ophef die laat zien hoe ingewikkeld betekenis in populaire cultuur is.

‘WAP’ werd op 7 augustus gereleased en kwam vervolgens op nummer 1 binnen in de Amerikaanse Billboard top 100. De tekst laat in ieder geval weinig aan de verbeelding over: ondubbelzinnige passages worden afgewisseld met niet al te ingewikkelde toespelingen:

This pussy is wet, come take a dive
Tie me up like I’m surprised
Let’s roleplay, I’ll wear a disguise
I want you to park that big Mack truck right in this little garage

De video is kleurrijk en speels, met eveneens zowel expliciete verwijzingen als verwijzingen met een knipoog.

Vrouwen die hun seksualiteit vieren kunnen doorgaans niet op veel bijval rekenen. De seksualiteit van vrouwen wordt eerder miskend en onderdrukt, bijvoorbeeld door het beschamen van vrouwen die promiscue zijn, zo overkomen of het anderszins verweten wordt (slutshaming). Reacties uit conservatieve hoek zijn dan ook afwijzend.

Meest in het oog springend (en hilarisch) was politiek commentator Ben Shapiro die de tekst van ‘WAP’ minzaam voordroeg en het antifeministisch noemde. Hij oogstte nog meer hoon en medelijden toen hij een vochtige vagina een medisch probleem noemde.

Ook Russell Brand deelde zijn betekenisgeving aan het nummer. Hij vindt het jammer dat deze vrouwen dezelfde waarden nastreven als mannen: ‘het is geen gelijkheid als het sjabloon gemaakt is door de voormalig overheerser’. Brand werd vervolgens keihard bekritiseerd voor mansplaining: als man houdt hij beter zijn mond over wat feminisme zou moeten inhouden.

Brand nam overigens een positie in die menig feministisch mediawetenschapper ingenomen heeft: een afweging of seks eisende vrouwen nu een bevrijding zijn of gewoon porno. Moesten we als feministen in de jaren 00 nou blij zijn met Christina Aguilera? Of in de jaren 80 met Madonna? In zulke discussies zit vaak een raciale ondertoon: witte vrouwen worden afgeschreven omdat ze slechte rolmodellen zouden zijn, terwijl dit commentaar minder bij zwarte vrouwen te horen was en is – onder andere omdat zwarte vrouwen vaak als ‘van nature seksueel’ zijn gestigmatiseerd.

Welke betekenis iemand aan een video toekent, heeft te maken met wie die persoon is en in welke tijd het gebeurt. Je achtergrond (denk aan gender, seksualiteit, etniciteit, leeftijd) en je culturele bagage spelen daarbij een rol. In colleges over deze thematiek laat ik daarom Khia’s ‘My neck, my back’ zien. In de video staan de zintuigen centraal: de personages genieten van de zon op hun huid, van eten en van drinken. Ik vraag mijn toehoorders dan wat dit nummer betekent.

Zelden komen ze op de proppen met de kenmerken van Dirty South hiphop, het genre waartoe dit nummer behoort. Seksueel expliciete teksten zijn daar een onderdeel van, en Khia staat in een traditie. Dirty South hiphop geeft zo zwarte vrouwelijke artiesten de gelegenheid om de gendered aard van het dagelijks leven te bekritiseren. Ik wist dit zelf overigens ook niet, totdat ik een degelijke academische analyse van het nummer las. De crux zit bovendien in hoe opmerkelijk iemand het vindt dat een vrouw zo duidelijk instructies geeft over wat ze lekker vindt. Een laagje ironie maakt het nog lastiger om een specifieke betekenis vast te stellen.

Ik zie die ironie en gelaagdheid ook bij Cardi B en Megan Thee Stallion. Mijn eigen positie, als pro-seks feminist, maakt dat ik het nummer een heerlijke veeg uit de pan vind. En hoe meer mannen erover vallen, hoe leuker het wordt. Dat vinden de artiesten zelf ook. In een interview zei Cardi B over al het commentaar: ‘It makes me happy. They keep talking and the numbers keep going up.’

Deze column verscheen eerder op Brainwash.