Duits, L. (2020). Eindelijk weten wat seks is. Utrecht: Ten Have.
We willen het, doen het, dromen ervan en spreken erover. Je zou zelfs kunnen zeggen dat het de reden is van ons bestaan: seks. Maar wat is het precies? Een lastige vraag. Ging het alleen om vaginale penetratie, dan zouden homo’s nooit seks hebben. En als het puur draaide om voortplanting, dan waren we er niet zo door geobsedeerd. ‘Seks’ betekent verschillende dingen in verschillende contexten.
In dit boek analyseer ik die verschillende perspectieven. Ik vraag me steeds af wat er aan de hand is, hoe het zo gekomen is en of het ook anders kan. Het boek bevat daarom veel geschiedenis van onze omgang met seks en veel beschrijvingen van de seksuele rafelranden van onze maatschappij. Na het lezen doe je minder moeilijk over seks.
Journalisten kunnen een recensie-exemplaar aanvragen bij Rick ten Rijthoven van Ten Have.
Duits, L. (2018). Seks op z’n Duits. Amsterdam: Amsterdam University Press.
Seks op z’n Duits gaat over seksuele ervaring. Over wat mensen doen in bed, maar ook over de weg daarnaartoe en het gedoe eromheen, over hulpmiddelen en handigheden, over liefde en lichaamsdelen. Wanneer telt iets eigenlijk als seks en wanneer mag je ‘ik hou van jou’ zeggen? Moeten we vrezen voor de komst van seksrobots? En kun je op basis van wetenschappelijk onderzoek je seksleven verbeteren?
De bundel bevat de sekscolumns die tussen 2015 en februari 2018 in Folia verschenen. Ze zijn op thema geordend (zoals Beginnen, Behouden, Vergelijken) en voorzien van illustraties van Gemma Pauwels. Hoewel ze vaak over studentenseks gaan, hoef je geen student te zijn om seks op z’n Duits te beleven.
Journalisten kunnen een recensie-exemplaar aanvragen bij Annelies van der Meij van AUP.
Duits, L. (2017). Dolle mythes: een frisse factcheck van feminisme toen en nu. Amsterdam: Amsterdam University Press.
De Tweede Feministische Golf kwam voort uit een breed gedragen gevoel van jonge vrouwen dat hen een betere toekomst beloofd was. Nu, dertig jaar later, lijkt er weer wat te borrelen. Een nieuwe generatie spreekt zich uit in feministische pamfletten, met protestacties en op online platforms. Over die Tweede Golf bestaan allerlei hardnekkige karikaturen, ook onder jonge feministen. Dat vraagt om een frisse factcheck: kloppen verwijten dat Tweede Golvers humorloze, mannenhatende zeurders waren? Wat kunnen we leren van de valkuilen van toen, zoals de uitsluiting van vrouwen van kleur?
In het boek neem ik vijf mythes over de Tweede Golf onder de loep. Ik analyseer wat er toen daadwerkelijk gebeurde en spiegel dat aan de praktijken van jonge feministen nu: van Dolle Mina tot Feministen In Verzet, van praatgroepen tot hashtag-activisme. Met humor en veel voorbeelden ontsluit Dolle Mythes wetenschappelijke kennis voor iedereen met een mening over man/vrouw-verschillen.
Journalisten kunnen een recensie-exemplaar aanvragen bij Rosanne Hartmann van AUP.
Duits, L. & P. de Bruyckere (2013). Meisjes kijken: meisjescultuur in de spiegel. Leuven: Lannoo Campus.
Als je de media moet geloven, is het afschuwelijk om een meisje te zijn. Films presenteren de middelbare school als jungle en kranten schrijven gretig over ‘nieuwe fenomenen’ als breezerseks en bangalijstjes. Het is logisch dat ouders en andere opvoeders zich daardoor zorgen maken, ook omdat de komst van de puberteit vaak betekent dat ouders het zicht op hun dochters verliezen. Van een ‘vriendin’ verandert het kind ineens in een raadsel en dat kan leiden tot grote zorgen. Zorgen over de nadruk op uiterlijk, zorgen om het constante geroddel en zorgen over hun seksualiteit. Het helpt niet dat de media zulke zorgen steeds voeden en soms zelfs uitmelken. Zorgen zijn misschien logisch, maar vaak niet nodig. In dit boek laat ik – geïnformeerd door wetenschappelijk onderzoek – samen met Pedro de Bruyckere zien wat waar is van het beeld dat media over meisjes schetsen en laten we de lezer kijken vanuit het perspectief van de meisjes zelf.
Journalisten kunnen een recensie-exemplaar aanvragen bij Roderik Teunissen van Van Duuren Media.
Duits, L. (2008), Multi-Girl-Culture: An Ethnography of Doing Identity. Amsterdam: Vossiuspers/ Amsterdam University Press.
In my PhD thesis, I investigate girl culture in the Dutch multicultural society. This highly readable ethnography provides a thick description of life at school, still the most prominant setting for today’s youth. I followed young girls of diverse ethnic backgrounds in their transition from primary to secondary school, focusing on the ways they use the body, clothing, and media in their performance of identity. Countering several media hypes, including ‘the internet generation’, the headscarf debate, and the sexualisation of society, I show how contemporary girl culture is a mundane culture that is reflexively negotiated in an everyday setting.
Schrijver
We willen het, doen het, dromen ervan en spreken erover. Je zou zelfs kunnen zeggen dat het de reden is van ons bestaan: seks. Maar wat is het precies? Een lastige vraag. Ging het alleen om vaginale penetratie, dan zouden homo’s nooit seks hebben. En als het puur draaide om voortplanting, dan waren we er niet zo door geobsedeerd. ‘Seks’ betekent verschillende dingen in verschillende contexten.
In dit boek analyseer ik die verschillende perspectieven. Ik vraag me steeds af wat er aan de hand is, hoe het zo gekomen is en of het ook anders kan. Het boek bevat daarom veel geschiedenis van onze omgang met seks en veel beschrijvingen van de seksuele rafelranden van onze maatschappij. Na het lezen doe je minder moeilijk over seks.
Seks op z’n Duits gaat over seksuele ervaring. Over wat mensen doen in bed, maar ook over de weg daarnaartoe en het gedoe eromheen, over hulpmiddelen en handigheden, over liefde en lichaamsdelen. Wanneer telt iets eigenlijk als seks en wanneer mag je ‘ik hou van jou’ zeggen? Moeten we vrezen voor de komst van seksrobots? En kun je op basis van wetenschappelijk onderzoek je seksleven verbeteren?
De bundel bevat de sekscolumns die tussen 2015 en februari 2018 in Folia verschenen. Ze zijn op thema geordend (zoals Beginnen, Behouden, Vergelijken) en voorzien van illustraties van Gemma Pauwels. Hoewel ze vaak over studentenseks gaan, hoef je geen student te zijn om seks op z’n Duits te beleven.
De Tweede Feministische Golf kwam voort uit een breed gedragen gevoel van jonge vrouwen dat hen een betere toekomst beloofd was. Nu, dertig jaar later, lijkt er weer wat te borrelen. Een nieuwe generatie spreekt zich uit in feministische pamfletten, met protestacties en op online platforms. Over die Tweede Golf bestaan allerlei hardnekkige karikaturen, ook onder jonge feministen. Dat vraagt om een frisse factcheck: kloppen verwijten dat Tweede Golvers humorloze, mannenhatende zeurders waren? Wat kunnen we leren van de valkuilen van toen, zoals de uitsluiting van vrouwen van kleur?
In het boek neem ik vijf mythes over de Tweede Golf onder de loep. Ik analyseer wat er toen daadwerkelijk gebeurde en spiegel dat aan de praktijken van jonge feministen nu: van Dolle Mina tot Feministen In Verzet, van praatgroepen tot hashtag-activisme. Met humor en veel voorbeelden ontsluit Dolle Mythes wetenschappelijke kennis voor iedereen met een mening over man/vrouw-verschillen.
Duits, L. & P. de Bruyckere (2013). Meisjes kijken: meisjescultuur in de spiegel. Leuven: Lannoo Campus.
Als je de media moet geloven, is het afschuwelijk om een meisje te zijn. Films presenteren de middelbare school als jungle en kranten schrijven gretig over ‘nieuwe fenomenen’ als breezerseks en bangalijstjes. Het is logisch dat ouders en andere opvoeders zich daardoor zorgen maken, ook omdat de komst van de puberteit vaak betekent dat ouders het zicht op hun dochters verliezen. Van een ‘vriendin’ verandert het kind ineens in een raadsel en dat kan leiden tot grote zorgen. Zorgen over de nadruk op uiterlijk, zorgen om het constante geroddel en zorgen over hun seksualiteit. Het helpt niet dat de media zulke zorgen steeds voeden en soms zelfs uitmelken. Zorgen zijn misschien logisch, maar vaak niet nodig. In dit boek laat ik – geïnformeerd door wetenschappelijk onderzoek – samen met Pedro de Bruyckere zien wat waar is van het beeld dat media over meisjes schetsen en laten we de lezer kijken vanuit het perspectief van de meisjes zelf.
In my PhD thesis, I investigate girl culture in the Dutch multicultural society. This highly readable ethnography provides a thick description of life at school, still the most prominant setting for today’s youth. I followed young girls of diverse ethnic backgrounds in their transition from primary to secondary school, focusing on the ways they use the body, clothing, and media in their performance of identity. Countering several media hypes, including ‘the internet generation’, the headscarf debate, and the sexualisation of society, I show how contemporary girl culture is a mundane culture that is reflexively negotiated in an everyday setting.